Merhabalar,

Bu makalemizde, farklı platformlarda adını sıkça duyduğumuz “İnovasyon” kelimesinin derinliklerine ineceğiz.

Aslında İnovasyon, uluslararası düzeyde kabul gören kaynaklar olan OECD ve Eurostat’ın birlikte yayınladığı Oslo Kılavuzunda, “yeni veya önemli ölçüde değiştirilmiş ürün (mal ya da hizmet) veya sürecin; yeni bir pazarlama yönteminin; ya da iş uygulamalarında, iş yeri organizasyonunda veya dış ilişkilerde yeni bir organizasyonel yöntemin uygulanmasıdır.” diye belirtilir.

Genelde yaratıcılık ile karıştırılan İnovasyon, Türkiye’de yenilikçilik veya yenilik olarak aktarılmaya çalışıldıysa da, bu kelimeler inovasyonun tam karşılığını ifade etmemektedir.

Daha önce çözülmemiş sorunları çözmek veya daha önce karşılanmayan ihtiyaçlara cevap vermek amacıyla geliştirilebilecek yada zaten var olan pek çok ürün ve hizmeti daha efektif, daha güzel, daha kullanışlı, daha çok insanın işine yarayacak hale getirmeyi amaçlayan çalışmalara inovasyon diyebiliriz. Kısacası, Bir fikri alıp kâr a dönüştürme sürecidir. Yaratıcılığın, tecrübe ve yetkinlikle birleştirilmesidir.

Peki, İnovasyon’un Şirketlere Faydası Nedir?

Şirketler para kazanmayı hedefleseler bile, esas amaçları kâr etmek olmamalıdır.

Bir şirketin varlık sebebi sadece para kazanmak olamaz. Para kazanmak bir şirketin amacı değil, varlığını sürdürmesi için bir koşuldur. Şirket para kazanmazsa personeline, tedarikçilerine vs. ödeme yapamaz; para kazanmayan bir şirket çarklarını döndüremeyeceği için varlığını da sürdüremez. Şirketlerin geleceğini yaratmak, hedeflerini belirlemek ve kârlı bir büyüme trendinin oluşmasını destekleyerek, firmaların hızlıca büyümelerini ve gelişmelerini sağlayan inovasyon çalışmaları sonucunda şirketlerin başarısını artıran en önemli unsurlardan birisi olur.

inovasyon sayesinde şirketin yaratıcılığı, tecrübe ve yetkinlikle birleştirilir.

İnovasyon, bir çok fikrin ortaya çıkmasını sağlarken, daha sonra bu fikirlerin seçilmesi, odaklanması ve şirket hedeflerine en iyi hizmet edecek bir veya birkaç fikrin projelendirilmesi söz konusudur. Bu anlamda inovasyon, yaratıcılık ile disiplinli iş süreçlerinin bir arada yürümesi ile olabilir. Yeni ürünün veya yeni özellik eklenmiş eski bir ürünün tekrar pazarlanması ve satış trendinin yüksek tutulmasını sağlayarak, şirketin para kazanmasına ve varlığının devam etmesine yardımcı olur.

Dünyada İnovasyon Örnekleri

  • Yıkandığında buruşmayan, dolayısıyla da ütü gerektirmeyen kumaş geliştirilmesi,
  • İri ve bol ürün veren, hastalıklara dayanıklı domates üretmek için domates tohumlarının geliştirmesi,
  • insan sağlığı için yararlı bir yağ olan Omega 3 içeren yumurtalar üretmesi ve bunları çocukların ilgisini çekecek ve onları yumurta yemesine özendirecek şekilde güzel paketler içinde satması,
  • Hastalarının tahlil sonuçlarını internet’ten görebilmelerini sağlayan bir özellik geliştirilmesi,
  • Ketçap şişesini ters çevirip, baş aşağı duracak şekilde kullanımını daha kolay hale getirmesi,

Bu örnekleri daha fazla çoğaltmak istersek; Parmak koruyucu, pizza kesici makas, şişe açacaklı kemer, ahize kulaklık vb. sayarak örnekleri arttırabiliriz.

Detaylı bir örnek vermek gerekirse; kaliteli uyku vaat eden NeuroOn uyku maskeleri vardır;

En yaratıcı iş fikirlerinden biri olan bu uyku maskesi, geleneksel maskeleri farklı bir yönde yeniden piyasaya sunuyor. Kullanıcının çok safhalı uyku modelini, yatakta daha az geçirilen vakit ile daha etkili bir uyku avantajına çeviriyor. Çok safhalı uyku modeli, gün içinde kısa uyku periyotlarıyla uzun süreli uykudan alınan faydalara sahip olmayı sağlıyor. NeuroOn uyku maskesi, beyin dalgaları, kas gerilimi ve göz hareketleri gibi biyolojik sinyalleri görüntülüyor ve sonrasında bu sinyalleri Low Energy Bluetooth ile akıllı telefondaki uygulamaya gönderiyor. Toplu bilgileri kullanarak NeuroOn, dinlenme hissi ve enerji kazanmış olarak, kişiyi en son REM uyku safhasından uyandırıyor.

Toplanan bilgi, kullanıcılar için en iyi uyku stilinin ne olduğunu anlamalarını sağlayarak onları kendi uyku alışkanlıklarına dair eğitiyor da. Bu özellikleriyle, NeuroOn inovasyonu, ürünün geliştirilmesi için gerekli finansal hedefe ulaşmış bulunuyor.

Bir diğer detaylı örnek ise ayağa kalkmadıkça susmayan çalar saat;

Bildiğimiz gibi çalar saatlerin tek bir amacı var o da uyuyan kişiyi daha önce ayarladığı saatte uyandırmak. sorun şu ki eğer uykunuz varsa arka arkaya tokatlar da yeseniz, beşik gibi sallanan yastığınız da olsa bazen ayağa kaldırıp uyandırmak için yeterli olmuyor.

Zaten elinizi uzattığınızda alarmı susturmak mümkün olduğu için ayağa kalkmak zor oluyor. Ruggie isimli alarm saati ise siz ayağa kalkmadıkça çalmaya devam ediyor ve sizi ayağa kalkmaya zorunlu tutuyor. Paspas görünümünde olan bu saat yatağın hemen yanındaki zemine yerleştirilerek kullanılıyor. Sabah alarm çaldığında yataktan kalkmak ve cihazın üstüne her iki ayakla da basmak gerekiyor. Kullanıcının belirli bir süre uyku pozisyonundan uzaklaşması ve oturur vaziyette kalması hedefleniyor. Kickstarter‘da istediği desteği toplamayı başaran cihazın bedeli ise 82 dolar. Proje başarılı bir şekilde tamamlandığı takdirde Ruggie’nin Eylül ayında kullanıcılarla buluşacağı ifade ediliyor.

Türkiye’de ise inovasyon’a verilen değer günden güne artarken, 2007 yılında başlatılan ve ana konusu “Finans Sektöründe İnovasyon” olan yarışmalar düzenlenmeye başladı. Üniversite öğrencilerini ve genç profesyonelleri “yenilikçilik – yaratıcılık” konusunda bilinçlendirmek ve yetkinliklerini geliştirmek amacıyla düzenlenen yarışmalarda, dereceye giren kişileri ödüllendirerek, finans sektörü ile yakınlaşması sağlanmaktadır. Finale kalan proje sahipleri fikirlerini Yarışmanın ana sponsoru olan bankanın üst düzey yöneticileri ve iş dünyasının önde gelen isimlerinden oluşan jüri üyelerine bizzat sunma şansı yakalıyorlar.

Ayrıca Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM), uluslararası yönetim danışmanlığı firması yapan bir firma ile gerçekleştirdiği inovasyon geliştirme programı olan İnovaLİG ile Türkiye’de ilk defa şirketleri hem inovasyon yetkinlikleri bazında yarışmasını sağlıyor hem de inovasyon kültürlerini interaktif bir platformda geliştirme fırsatı sağlamasına olanak tanımaya başlamıştır. Detaylı bilgi için www.inovalig.com adresini ziyaret edebilirsiniz. Bu sene Türkiye inovasyon haftası 4-5 Mayıs 2016 ‘da Congresium Ankara’da gerçekleştirildi.

Bildiğiniz üzere, yaratıcılık ve teknoloji alanında ülkemizin gelişmesinin dönüm noktası yeniliğe açık olmasıdır. Bu sebeple ekonominin gelişmesinde de inovasyon’un etkisi çok büyüktür.

Yeni iş yapma modelleri, kurumsal değişim ve gelişimi kapsayan inovasyonu ülkemizde faaliyet gösteren şirketlerde de bizzat uygulanarak kazanılır ve deneyimlenir ise yukarı yönlü büyüme trendi ile birlikte AR-GE faaliyetleri de artacaktır.

Çok uluslu şirketlerin AR-GE merkezleri açıldığı anda yüzlerce start-up gelişmekte ve müthiş bir dinamizm yaratılmaktadır. Tıpkı Hindistan, Çin, ABD, G.Kore’de olduğu gibi Türkiye’de de bu şirketlerin Ar-Ge merkezlerini ülkemize kaydırması sağlanırsa kendi inovasyon sistemini oluşturmaya çalışan Türkiye’nin bu alanda edinilen tecrübe deneyimlere ulaşması sağlanır.

img placeholder avatar
İsim : Gencay Karaman
Ünvan : Uzman, Faktoring İktisadi İşletmesi
Şirket adı : Finansal Kurumlar Birliği
Yayınlanma tarihi : 21 Haziran 2016